Case

Een succesvol webinar voor energieleverancier Eneco

Klantcase Eneco

Niemand ontkomt eraan: de schommelende energieprijzen. Niet alleen de klant heeft vragen over wat hij of zij kan verwachten, ook de energieleveranciers hebben het er druk mee. En dan met name de Marketing- en communicatieafdelingen. Energieleverancier Eneco zocht versterking bij NOSUCH On-Site en vroeg onze On-Site professional een webinar te organiseren om zakelijke klanten te informeren en hun vele vragen te beantwoorden. 

Eneco’s uitdaging: meer betrokkenheid en loyaliteit

Eneco zocht versterking binnen hun Marketing & Communicatie team om bestaande en potentiële middelgrote zakelijke klanten meer bij het merk Eneco te betrekken. Het doel was om de loyaliteit van klanten te vergroten door hen te informeren en inzicht te bieden in een onvoorspelbare energiemarkt. De organisatie had een proactieve MarCom adviseur nodig die binnen no-time volledig mee kon draaien in het huidige team; een NOSUCH On-Site professional! Ons teamlid Robin was voor Eneco de perfecte match.

Energieprijzen in beweging: klanten hebben vragen

Om klanten meer bij het merk te betrekken, begonnen we met het in kaart brengen van de customer journey en de behoeften van onze doelgroep. Klanten hadden behoefte aan inzicht in de onstabiele energiemarkt, die werd beïnvloed door factoren zoals COVID, geopolitieke conflicten en weersomstandigheden. Dit resulteerde in talloze vragen aan Eneco Zakelijk: “Gaan de energieprijzen dalen?”, “Wat kan ik nu doen?”, “Hoe beïnvloedt dit mijn Eneco-contract?”

Webinar Eneco

Webinar als antwoord op vragen en onzekerheden

Om deze vragen te beantwoorden en onzekerheden weg te nemen, besloten we een webinar te organiseren over marktontwikkelingen en hun impact op energieprijzen. Het webinar bracht meerdere energie-experts digitaal samen om de doelgroep op een begrijpelijke en efficiënte manier te informeren. Bovendien bood het een veilige optie gezien de COVID-maatregelen. Dankzij polls en Q&A-sessies konden we toch digitaal de interactie met de doelgroep aangaan.

On-Site in de lead

Het organiseren van het webinar en de marketing en communicatie hieromheen werd volledig opgepakt door On-Site professional Robin. Ze stelde een gedegen plan op met duidelijke doelen, doelgroepen, en een tijdschema voor het evenement. Daarnaast identificeerde ze benodigde middelen en externe partners voor de promotie en organisatie van het webinar, terwijl ze nauw samenwerkte met het Marketing & Communicatie team van Eneco. Robin stelde intern bij Eneco een projectteam samen met de verschillende expertises die nodig waren: een Salesmanager, een Marketing specialist, en een Analytics specialist.

“Het was een uitdaging om alle interne en externe stakeholders bij het webinar te betrekken. Vooral omdat bij sommige stakeholders andere prioriteiten voorrang hadden. Maar met goed timemanagement, het duidelijk communiceren van verwachtingen en het geven van wekelijkse updates over deadlines, lukte het ons om ze allemaal bij elkaar te krijgen en een goed resultaat neer te zetten”.

– Robin Oelrich, NOSUCH On-Site professional

Planning van het webinar

Het team had 2 maanden de tijd om het webinar te organiseren. Robin heeft allereerst een plan opgesteld met alle nodige actiepunten om het webinar tot een succes te brengen. Hierna heeft zij een intern projectteam samengesteld met de diverse nodige expertises, en de onderwerpen en thema’s van het webinar bepaald. Nadat zij deze gepresenteerd had bij het hoofd van Marketing en de CX- en MarCom leidinggevende van Eneco, kon het echte werk beginnen. De sprekers werden verzameld, de content werd opgemaakt, de uitnodigingen werden verstuurd en het webinar werd via LinkedIn verder gepromoot. Al het harde werk was niet voor niets; het webinar was een groot succes! Door middel van telefonische opvolging werd er feedback uitgevraagd en werden eventuele laatste vragen van klanten beantwoord.

De inzet van Robin bood de flexibiliteit die we aan het begin van de energiecrisis hard nodig hadden. Ze pakte het webinar van A tot Z op, waardoor we de klanten ook via dat medium goed konden helpen in tijden van onzekerheid.

Jodie de Groot, Eneco

Het resultaat mag er wezen

Het webinar was een groot succes! Alle doelen die vooraf waren opgesteld in het plan zijn ruim boven verwachting behaald:

300 Inschrijvingen

Een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar

196 deelnemers

Verdrievoudigd ten opzichte van vorig jaar

8,4 score gemiddeld

Hoge beoordeling door deelnemers

4 zakelijke klanten

Hebben hun contract bij Eneco verlengd

Eneco was zeer tevreden over de behaalde resultaten en beschouwt dit project als een succesvolle stap in het opbouwen van duurzame relaties met klanten. Alle highlights van het webinar kun je hier teruglezen. 

Ontdek hoe NOSUCH On-Site jou kan helpen

Benieuwd naar hoe NOSUCH jou kan helpen? Neem contact op voor meer informatie en ontdek de voordelen van een samenwerking met NOSUCH On-Site.

NOSUCH On-Site maakt gebruik van cookies om de bezoekers van onze website de best mogelijke ervaring te bieden en voor het analyseren van bezoekersgedrag waarmee we onze website kunnen verbeteren.